Mineralfit.cz

Formule 1 - královská disciplína

Kateřina Řehořová
I ženy by měly o Formuli 1 něco vědět... Rychlá auta a motocykly vládnou světem. Jestliže mají silniční motocykly svou královskou kubaturu pětistovek, v automobilovém sportu nejpozději od poloviny minulého století vládne Formule 1.
Formule 1 - premiéra v Silverstone I když už se tento název používal daleko dříve, oficiální závody pod touto hlavičkou se konají od roku 1950, a to přesně od Velké ceny Velké Británie na okruhu v Silverstone. Tehdejšímu startovnímu poli dominovali legendární Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio a Alberto Ascari, mezi značkami vládly Alfa Romeo a Ferrari.
Michael Schumacher - osmý titul na rozloučenou? Formule 1 - honba za rychlostí Postupem času se do Formule 1 začaly dostávat prvky, které známe z dnešních závodů. Především se snižovala výška vozů a neustále se pracovalo na aerodynamice. Konstruktéři vymýšleli nejroztodivnější řešení, jen aby jejich stáj byla rychlejší. Není třeba zdůrazňovat, že na bezpečnost jezdců se myslelo až posléze.
Formule 1 - novinky i tradice Vozy musí splňovat přísné crash testy, které prověří odolnost proti nárazu nejen zepředu, ale i z boků, jezdci musí prokázat, že se v případě havárie dokáží z kokpitu vysoukat do pár vteřin, na mnoha okruzích se zvětšily a upravily bezpečnostní zóny, závodníci mají speciální ochranu krční páteře, v případě havárie je pomoc u jezdce do pár desítek vteřin, přibývají moderní špičkově vybavené autodromy.
Jsou však závody, kde toto úplně neplatí, především se tedy jedná o proslulou Velkou cenu Monaka, kde jezdci sviští labyrintem uliček Monte Carla.
Formule 1 - piloti Ale abychom nezapomněli na to nejdůležitější, co přitahuje fanoušky rychlosti a napětí.
Jezdecké pole se sice pravidelně obměňuje, vždy však z něho ční několik velikánů, kteří přepisují historii formule 1. Na generace Fittipaldiho, Schecktera, Laudy, Piqueta, Senny, Prosta, Mansella, Grahama Hilla, Patreseho navázali Jacques Villeneuve, Damon Hill, Coulthard, Häkkinen, Irvine, Barrichello, Frentzen, Fisichella, Ralf Schumacher a především jeho bratr Michael Schumacher.
Ten se stal ikonou moderní Formule 1, zisk sedmi titulů mistra světa nemá obdoby, Němec zároveň překonal většinu rekordů, které se k závodům vážou. Do historie vstoupily jeho boje s Finem Mikou Häkkinenem a rovněž jeho havárie z roku 1999, při které si zlomil nohu, přesto ještě v závěru sezóny nastoupil.
Jeho drtivou převahu však loni narušil Španěl Fernando Alonso (zajímá vás více?), který získal jako nejmladší titul mistra světa a společně s Finem Kimi Räikkönenem tvoří nejzářnější trojici v současné Formuli 1. Řada z těchto skvělých závodníků začínala už v dětství na motokárách.
I když to byl dlouho jenom sen českých fanoušků Formule 1, zásluhou Tomáše Engeho a jeho tří startů za stáj Prost v roce 2001 má i naše země svůj zápis v dějinách tohoto šampionátu.
Formule 1 - stáje Mezi závodními týmy se stále drží na špici Ferrari, obzvlášť poté, co se do čela stáje dostal francouzský Napoleon Jean Todt. Společně s Rossem Brownem a Michaelem Schumacherem jsou to právě oni, kdo reprezentují tvář současného Ferrari. Také údajně lákají motocyklového šampiona Rossiho.
Na mistrovské sezóny by rádi navázali stáje McLaren, kterou vede vždy odměřený Ron Dennis, a Williams, kde stále šéfuje dvojice Frank Williams - Patrick Head. Za největšími úspěchy těchto stájí však kromě nich stojí především geniální konstruktér Adrian Newey, který však zběhl k Red Bullu.
S nástupem Alonsa však zažívá zlaté časy stáj Renault, kterou kočíruje charizmatický Ital Flavio Briatore. Za zády těchto týmů čekají na svou šanci japonské automobilky Toyota a Honda.

Hodnocení: 4.0

Počet: 1

Nejlepší: 4 Nejhorší: 4

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.