Mineralfit.cz

Jak naučit dítě psát

Kateřina Řehořová

Pokud chceme naučit své dítě rychle a nenásilnou formou psát, musíme jej dostatečně motivovat, rozvíjet jeho jemné motorické schopnosti a poskytnout mu dostatek svobody k samostatnému rozvoji.

Podporujeme u dítěte radost z psaní

Radost je tím nejdůležitějším motivačním faktorem, které dítěti dopomůže k tomu, aby se rychleji a nenásilnou formou naučilo psát. Je proto vhodné, pokud jej již od útlého věku podporujeme v rozvoji jemné motoriky - například stavebnicemi z kostek, dovednostními hrami, poznáváním různých tvarů, barev nebo také kreslením, malováním, apod. Není ovšem vhodné, pokud jej budeme příliš zatěžovat a nutit jej k tomu, co zrovna nechce. Dítě by mělo mít dostatek svobody k samostatnému rozvoji.

Jak by mělo dítě držet psací pomůcky?

Už od chvíle, kdy si začne dítko poprvé kreslit něco na papír, sledujeme, jakým způsobem drží pastelky. U postavení ruky by neměla být zjevná žádná křečovitost - ruka a loket by neměly tlačit na podložku. Pastelku a nebo jinou psací pomůcku by dítě mělo správně držet mezi ukazováčkem a palcem a podpírat si ji pomocí prostředníčku.

Pokud má dítě špatný úchop, snažíme se jej to co nejdříve odnaučit. Nesprávně uchopená psací pomůcka může mít za následek nejen pocení nebo třesení ruky, ale také podíl na tom, že při psaní dítě „škrábe" a nebo dělá zbytečné chyby.

Vybíráme vhodné psací pomůcky

Vhodné psací pero by měli rodiče a dítě vybírat společně. Mělo by být praktické - to znamená příjemně dítěti padnout do ruky, mít měkkou zónu úchopu (tato zóna podporuje uvolněné držení ruky) a také by se mu mělo líbit. V opačném případě se může stát, že se bude dítě psaní vyhýbat a bude to pro něj stresová záležitost.

Rady pro začátek Je vhodné, pokud při výuce psaní zároveň u dítěte rozvíjíme cit pro rytmus - například pomocí říkadel, rytmických her a nebo her s prsty. Měli bychom hledat a procvičovat rytmus pohybů společně. Také je důležité, abychom u dítěte podpořili plynulé pohyby ruky. Ty lze trénovat pomocí omalovánek, různých spojovaček, kreslením čar, klubíček, vln, apod. Při výuce začneme od jednodušších písmen, které dítě zná již z dřívějška - například písmena V, I, O, E, L, apod. Tyto písmena si může spojit s určitými obrázky a nebudou pro něj abstraktním pojem. Postupně jej začneme učit nová písmena a číslice. Při výuce nezapomínáme na to, že musíme dítě neustále motivovat. Pokud se mu zrovna nechce psát, nenutíme jej - raději chvilku počkáme a zkusíme to znovu. Abychom dítěti nepokazili radost ze psaní, je důležité s ním procvičovat nejen to, co mu dělá problémy, ale také to, co mu problémy nedělá. Děti se nejvíce naučí ze svých vlastních chyb. Sklon psací plochy ovlivňuje také sklon písma. Správné natočení u praváků je směrem vlevo (tak, aby pravý roh směřoval nahoru doleva), u leváků opačně. Doba psaní by neměla v počátku přesáhnout 10 minut. Jdeme s dítětem poprvé do školy Dyslexie a vývojové poruchy učení

Hodnocení: 5.0

Počet: 1

Nejlepší: 5 Nejhorší: 5

Podpořte projekt Cisterna pro hasiče Žulová nákupem v e-shopu s charitativním kalendářem a reklamními předměty.