Abychom vám mohli poskytovat služby sociálních sítí, používáme na tomto webu soubory cookie. Soubory cookie slouží k osobnímu přizpůsobení obsahu, poskytování reklam na míru. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie.

Cvičíme s dětmi do 6-ti měsíců

K tomu, aby se vývoj dítěte odvíjel správným směrem je třeba zařadit velké množství podnětů. Cvičení příznivě působí také na psychomotorický vývoj dětí a posiluje sociální stabilitu. Nejideálnější aktivitou je cvičení dětí s rodiči.

Smějící se miminko

Význam pohybové aktivity

Dostatek pohybu již u malých dětí podporuje fyziologické funkce, tedy krevní oběh, dýchání, chuť k jídlu a potřebu spánku. Cvičení má pozitivní účinek na vývoj a posílení kosterních svalů a zlepšuje správné držení těla. Jestliže cvičíte s dítětem v kolektivu, dochází ke stimulaci pozornosti dítěte, rozvíjí se paměť a řeč. Cvičení v kolektivu má společenský význam, protože děti mezi sebou začínají navazovat první kontakty.

Příprava před cvičením

Před cvičením by mělo miminko být minimálně 45 minut po nakrmení a odpočaté. Dejte miminku pohodlné oblečení, tak aby při protahování nikde netlačilo a nebránilo pohybu. Pro cvičení je vhodné body či košilka a punčocháče. Ideální délka trvání cvičení, po kterou bude miminko cvičení bavit, je 30 minut. Sami poznáte jestli je dítě při cvičení spokojené, jestliže není, cvičení přerušte a věnujte se chvíli jiné činnosti.

Jak zacházet s novorozencem - 1.díl

Protahování je základ

Významný vliv na vývoj svalů a kostí mají právě protahovací cviky. Protahovacími cviky se procvičují ruce i nohy miminek. Při protahování provádíme všechny pohyby v klidu a pomalu, nikdy nejdeme přes odpor miminka. Protahovací pohyby mají svůj základ v józe. Některé protahovací cviky pomáhají při kolikách. Účinek proti kolice posílíte, pokud si na ruce nanesete olej s obsahem anýzu, bergamotu nebo fenyklu. Například pokud dítě položíte na záda, chytíte jej za kolena a lehce je budete přitlačovat k tělu, nebo můžete s kolínky dělat krouživé pohyby. Další možností je, že uchopíte dítě na zádech za levou ruku a pravou nohu. Pomalými pohyby pak končetiny přibližujte k bříšku a zpět, potom končetiny prostřídejte.

Masáže - novorozenec potřebuje kontakt

Po narození je dotyk první, co novorozenec vnímá, proto se masáže u kojenců provádějí ve velké míře. Masáže lze praktikovat i doma, vhodná je například po koupeli dítěte. Masáž může být určitým každodenním rituálem, který vede k zavedení režimu, což je pro dítě vhodné. Pokud má dítě určitý režim, má jistotu a je klidné. Masáž lze doplnit relaxační hudbou a použitím aromatických olejů. Při kašli a nachlazení zvolte olej s borovicí, citrónem či mátou.

Jak zacházet s novorozencem - 2.díl

Pravidelnost masáží

Jestliže budete miminko masírovat pravidelně, pozitivně tak ovlivníte cyklus spánku a odstraníte poporodní trauma. Pravidelné masáže zlepšují zdravotní stav u miminek trpících astmatem, alergiemi a ekzémy.

Vyzkoušejte baby masáž

Baby masáže lze rozdělit do tří skupin a to na masáže indické, švédské a speciální masáž chodidel. U tradiční indické masáže se využívá odstředivých pohybů, u švédských pohybu opačného.

Jak na to?

Při baby masáži vždy udržujte s miminkem oční kontakt, snížíte tak produkci stresových hormonů u dítěte. Důležitá je volba masážního oleje, protože při vtírání se olej dostává do krevního oběhu. Olej před zahájením masáže ohřejte v dlaních a můžete dát dítěti k oleji přivonět. Během masírování mluvte na miminko klidným hlasem a usmívejte se. Může se stát, že poprvé bude miminko při masáži plakat. Masírujte všechny části těla, včetně obličeje.

Užitečné tipy

  • mlýnek - provádějte jemné kroužení kolem pupíku
  • indické dojení - střídavě suňte ruce pomalým, táhlým pohybem od kyčlí ke kotníkům
  • kroužky kolem kotníků - provádějte jemné krouživé pohyby kolem kotníků dítěte, tato masáž je       vhodnou prevencí proti vzniku zánětu středního ucha
  • procházka prsty - vhodná technika při kolikách, prsty jedné ruky se procházejte z jedné strany bříška na druhou

Plavání novorozenců

Výborným cvičením je také plavání s miminkem. S plaváním je nejlepší začít ihned po narození, ale nikdy není pozdě začít i v jiném věku. Stejně jako ostatní cvičení i plavání podporuje fyzické i psychické prospívání dítěte, díky otužování se zvyšuje obranyschopnost organismu. Plavání dokonce působí pozitivně na peristaltiku střev. Zároveň i maminka si zpestří čas trávený na mateřské dovolené. Doma můžete v rámci klasického koupaní zvykat dítě na vodu denně. Navštěvovat kurzy plavání se doporučuje minimálně 2x týdně.

Učíme dítě mluvit

Kravské mléko vhodnou náhražkou toho mateřského?

Mléčná alergie u miminek

Jak se vám líbil článek? Hodnocení: 3.0 Počet: 1 Nejlepší: 3 Nejhorší: 3

Diskuze

Vybrané video

Bezbolestná léčba zubního kazu

Lifestylový magazín Mineralfit.cz zabaví celou rodinu. Dočtete se zde spoustu informací o zdraví, kráse, stylu, zdravém jídelníčku, zajímavostech ze světa, práci, bylinkách či vztazích mezi rodiči a dětmi.

O magazínu

ZŮSTAŇTE VE SPOJENÍ

POSLEDNÍ ČLÁNKY

POSLEDNÍ TWEETY

© 2017 eMagazíny.CZ s.r.o.